יום שני, 1 באפריל 2013


Oreimo – Ore no imouto ha konna ni kawaii wake ga nai
俺の妹はこんなにかわいいわけがない

מוַּגֵי: אני לא יודע מה איתכם, אבל אנימה שמתייחסות לאוטקואים תמיד מצליחות לתפוס אותי. אולי זה קטע נרקסיסטי שגורם לנו הנאה לצפות בתמונת מראה של עצמנו, מעוותת כמה שתהיה אבל יש משהו בלראות את הדמות בסדרה שאני צופה בה מתלהבת מהדברים שאני מתלהב מהם או מתנהגת כמו שאני מתנהג שגורר אותי להזדהות עמוקה יותר עם הדמויות, גם אם חסר להן הרבה מכל הבחינות האחרות. מצד שני אולי הכיף כרוך דווקא בשלב שבו אתה מוצא מליון ואחד רפרנסים לתחומים שוליים שרק גיק אמיתי יוכל לזהות ומרגיש גאה בעצמך. ואולי אני פשוט נהנה כל כך לראות את הסדרות האלו מכיוון שהעלילה שלהן מתארות אוטקואים בצורה כל כך מבזה שאני מרגיש כמו הצלחה מסחררת יחסית אליהם (חוץ מקוסקה מקוטו מגנשיקן- אבל הוא מושלם מספיק כדי לעשות לכל אחד רגשי נחיתות).
יַסה-קון: גם אני אוהב לראות אנימה שמתייחסות לאוטקואים, ואני מסכים לגבי תמונת המראה ובמידה מסוימת גם הרפרנסים. אבל יותר מזה, הרפרסנים לפעמים גורמים לי להרגיש לא מספיק אוטקו. בניגוד אליך אני חושב שהתיאור של האוטוקואים בסדרות דווקא יכולים לעזור לאימג'. וחוץ מזה אני לא מכיר אוטקואים יפנים מספיק כדי להתייחס לזה. הביקורת בסדרות היא מצד החברה ולא היוצרים. (לגבי קוסקה אני לגמרי מסכים איתך @_@)

אולי זו הסיבה שבגללה נתפסתי בהתחלה לתיאור של אוראימו. אבל יותר מזה, מצאה חן בעיני העובדה שלשם שינוי, הדמות האוטקואית שבמרכז העלילה היא דווקא בחורה. אין צורך לספר לכם, כנראה, שאם חנוניות באופן כללי בעולם נתפסת כנחלתם של גברים, ביפן הדבר נכון על אחת כמה וכמה. עד כמה שזה מוזר לחובבי התחום בארץ, ביפן חיבה לאנימה מתקשרת קודם כל לגבריות (ואז לרשימה די ארוכה של דברים שליליים אבל בוא נשים את זה בצד בינתיים). והנה אנימה שעוסקת באוטקואית (!!) ועוד אחת שאוהבת ויזואל נובלס (!!) ידעתי שזה משהו ששווה לראות.
אוטקואית בשבילי זה כמעט אגדה אורבנית, כמו נשים גיימריות במערב. הגביע הקדוש שכל הגיקים מחפשים... לפחות באידיאל.


אחרי צפייה בעונה הראשונה ובפרקים שיצאו במיוחד לאינטרנט גיליתי שהסדרה יכולה לזקוף עוד כמה דברים מגניבים לזכותה. אבל קודם כל, אולי כדאי שנתחיל בתיאור קצר של העלילה:

למרות כל הכתוב לעיל הדמות הראשית של אוראימו היא דווקא בחור שאינו אוטקו - קיוקסקה קוסאקה(高坂 京介) , בחור ממוצע בן 17.






כצפוי הוא לא חכם או מוצלח במיוחד. או כמו שדמות אחרת ניסחה זאת, הוא:



במילים אחרות, דמות מרכזית טיפוסית לכל אנימת בית ספר/הרם שאי פעם ראיתם... ברוב הזמן הוא מנסה לשחק אותה רגוע ומגניב, ובסך הכל הוא די חביב. אבל בלי הסרקסטיות המחייבת שהייתם מוצאים אצל קיון מסוזומיה הרוהי או הגיבורים של משחקי Key (קאנון/ קלנד) הוא דמות די שטוחה. הדבר היחיד שהוא באמת יכול לזקוף לזכותו הוא:



אכן, הוא בן אדם טוב. למעשה הוא יותר מדי בן אדם טוב. הוא בן אדם טוב באופן מחליא! אבל בואו נעזוב את זה כרגע, ונמשיך לדמות השנייה.
אכן, רק אתה מוגי, יכול לחשוב שלהיות טוב זה דבר מחליא...

אחותו של קיוסקה, קירינו קוסקה (高坂 桐乃 ) היא פחות או יותר ההיפך המוחלט ממנו. אמנם היא רק תלמידה בחטיבת הביניים, אבל היא כבר מדגמנת, היא תלמידה מצטיינת וספורטאית מעולה. היא פופולרית, אופנתית וצונדרה (Tsundere) ברמה שבא לך להקיא ממנה. אין צורך לומר שהיחסים בין שני האחים לא ממש קרובים.
זה שההעדפה האישית שלך היא לא צונדרה לא אומר שאתה לא יכול לתת כבוד לבחורה חמודה כשאתה רואה אחת!



עד ש... <הכניסו כאן מוזיקה דרמטית לבחירתכם> יום אחד מתרחש אירוע שמשנה את היחסים בין השניים לנצח. ולא, זה לא מה שאתם חושבים. כנראה.
הייתי אומר שרק אתה יכול לחשוב על משהו כזה... אבל לצערי היפנים מסכימים איתך יותר מדי בנושא הזה...

יום אחד קיוסקה מגלה בטעות שאחותו היא בעצם מעריצה מטורפת של משחקים ואנימה שעוסקים באחיות קטנות. מסתבר שקירינו לא מזדהה עם הילדות בסיפורים האלו, אלא דווקא עם האח הגדול. היא פשוט אוהבת שדמויות אחות קטנה שופעות מואה קוראות לה "אוני צ'אן!” מעל המסך. בינינו, מי יכול להאשים אותה, הא?
אני בהחלט מסכים!

אחרי שהיא חושפת בפני קיוסקה את האוסף הקטן שלה של משחקי ארוגה,



היא מבקשת מקיוסקה לעזור לה להסתיר את הסוד שלה מכולם, והוא מסכים. (כבר אמרתי שהבן אדם הרבה יותר מדי טוב לב?)
ומכזאת רמה של טוב לב אתה טוען שצריכים להקיא?
לא אם מדובר באחות קטנה וחמודה שאתה לא יכול לסרב לה. אבל במקרה שהיא כזאת צונדרה?! כן!!!
תגיע ל"דארה"

הניסיונות של קירינו לחיות חיים רגילים של תלמידת חטיבה מצטיינת/ דוגמנית/ אצנית/ בעלת חיי חברה ענפים ביום ולהיות אוטקואית חסרת מעצורים וחובבת משחקים ארוטים בלילה, כמו גם הניסיונות של אחיה לעזור לה בכך, הם הכוח המניע של 12 הפרקים של הסדרה ששודרה בטלוויזיה היפנית. הן מספקות לצופה רגעי דרמה מרגשים ביותר:



(כן, הזלתי דמעה גברית ברגע הזה...) וגם, אני חייב להודות, לא מעט קטעים מצחיקים.

כאשר בין לבין משתלבות גם דמויות משנה במגוון התפקידים הקבועים: אבא סופר קשוח ומגונן, אימא עדינה וליברלית קצת יותר, חבר לכיתה וחברת הילדות של קיוסקה, ומהצד של קירינו – שתי חברות אוטקואיות ושתיים שהן לא. אני לא מתכוון לפרט לכם על האופי של כל אחת מהדמויות, אבל בואו נאמר ככה: אם אתם בקטע של צונדרה, לא יהיה חסר לכם שם.
למישהו פה יש דעות קדומות בנושאים מסוימים... בעיות עם נשים סמכותיות?

אלא מה? שנראה שמישהו לא אהב את הדרך שבה נגמרה הסדרה בפרק 12, ולכן החליט לעשות פרק 12 חלופי, ואז להוסיף עוד 3 פרקים באינטרנט שבהם קירינו כמעט ולא נוכחת. את מקומה בתור העלמה במצוקה שקיוסקה צריך להציל תופסת רורי גוקו(五更 瑠璃 ), הידועה בכינוי קורונקו – אוטקואית קטנה ומרושעת שאי אפשר שלא להתאהב בה.



רגע, וקורונקו היא לא צונדרה?
כן, אבל...
אבל?
לא משנה. בוא נמשיך הלאה..

מולה מתייצבת סנה אקגי (赤城 瀬菜 ) על תקן הפוג'ושי מעריצת היאוי עם התגובות המוגזמות. שגורמת לכל הגברים שמסביב להלם ולמגננה הומופובית תמידית:


כמו שאנחנו עשינו בתיכון?
הי! הסכמנו שלא מדברים על זה נכון?!

כל אלו מסתכמים לסדרה וחצי שמכילות המון צחוקים, אינסוף רפרנסים למשחקי ארוגה וקצת לאנימה, כמה דמויות ממכרות, והרבה דמויות שלא ממש (דעות קדומות...). הסדרה מנסה מדי פעם לרגש את הצופים, אבל לא בהצלחה רבה מדי לצערי. אם אתם מחפשים אנימה סוחטת דמעות שתגרום ללב שלכם לפעום או משהו מתוחכם במיוחד שלא תוכלו להוריד ממנו את העיניים, תמשיכו לחפש. אם הגעתם לכותר הזה בגלל שאתם אוהבים סדרות על אחיות קטנות, צפויה לכם אכזבה רצינית (מצד שני, יכול היה להיות יותר גרוע - יכולה הייתה להיות לכם אחות קטנה אמיתית)
מה הבעיה עם אחות קטנה אמתית?
היא לא עושה "אוגו!!”
באקה!
באמת! לא משנה כמה מנסים לשכנע אותה.. היא אפילו לא מקבלת שוחד!
חשבתי שיש לך רק אח קטן...
...

לעומת זאת, אם כן תחליטו לצפות בסדרה אני יכול להבטיח לכם המון רגעים מצחיקים. לא מעט הזדמנויות להזדהות עם הדמויות ועם הפנדום באופן כללי. המון רמזים למשחקי ארוגה (Eroge), בעיקר של אימוטו (הרומן הויזואלי הראשון שאני שיחקתי בו היה "קאנה אחות קטנה,” אז אני מודה שזה קצת פרט לי על המיתרים). כמה דמויות טובות, והרבה ניקוי ראש.

בקרוב עומדת לצאת לסדרה עונה שנייה, ויהיה מעניין לראות מה הם יעשו בה. אבל בסך הכל, לא מדובר בסדרה ארוכה, ולדעתי, היא יכולה להיות מאוד נחמדה. בעיקר בעונות יובש כשאין ממש מה לראות.
חכה עד שהיא תצא, ואז נראה..



לסיכום:

למה לראות?
סדרה מצחיקה, רפרנסים לאוטקואים ולארוגה, קורונקו
כנ"ל וגם כי זה נותן מבט על האוטקואים ביפן ועל היחס של החברה כלפיה, גם אם שטחי ולא טיפוסי.

למה לא לראות?
לא מתוחכם, יותר מדי צונדרה, נכשל קשות בניסיון להיות דרמטי
הסדרה מראש לא מעמידה פנים שהיא מתוחכמת מאוד, היא קלילה ומהנה. (וכבר אמרתי שאני נגד הדעות הקדומות שלך על צונדרה?)

למה לשים לב?
לכל פרק יש שיר סיום אחר, במעברונים באמצע הפרק יש דיסקים שמתייחסים למשחקים מוכרים, קורונקו.
לאח הקטן של מוגי, אני מתחיל להיות מודאג...


ציון בסולם מוגיטבה (מתוך 10):
★★★★★★☆☆☆☆

ציון בסולם יסה-קון (מתוך 10):
★★★★★★★☆☆☆

בפעם הבאה נדבר על סדרה אחרת שקשורה בויז'ואל נובלס: “עולם שרק אלוהים מכיר"
mata yoroshiku!
^_^

מילון מונחים (לא מדויק, לא שלם, לא רציני – בשביל זה יש ויקיפדיה!)

צונדרה (Tsundere) – אתם מכירים את הבנות האלו שהן ממש קשוחות בחוץ אבל בפנים יש להם לב פלאפי ונחמד שאוהב פרחים פרפרים וארנבונים? אז זה. צון-צון = לפנות הצידה בגועל , דארה-דארה = דביק ואוהב.

פוג'ושי (Fujoshi) – מעריצות יאוי (סיפורים המתארים אהבת גברים), האמת היא שעכשיו גם לנו יש קצת צמרמורת מהמחשבה על זה...

מואה (Moe) – חמידות מלאכותית ומעצבנת שגורמת לגברים מבוגרים (ומוזרים במיוחד) להזיל ריר על ילדות קטנות מצוירות. (מילולית לקוח מהפועל moeru = לבעור)

ארוגה (Eroge) – משחקים מהסוג שאתם לא משחקים מול המשפחה...

אוטקואים (Outaku) – אם אתם קוראים את זה, אתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה